بسته بندی و پالت بندی انواع سنگ ساختمانی
صادرات سنگهای ساختمانی به پارامترهای متنوعی وابستگی دارد که در این بین ابتدا به بررسی بسته بندی سنگهای ساختمانی خواهیم پرداخت . قبل از شروع بحث ابتدا باید با مباحث کلی مرتبط با انواع پالت و بسته بندی سنگهای ساختمانی آشنا بود و متناسب با هر سایز و ابعادی پالت بندی خاص آن نیز تعریف شده است.
انواع بسته بندی
معمولا سه گروه از بسته بندیها در این قسمت مد نظر میباشند.
1-بسته بندی اولیه : این بسته بندی در تماس مستقیم با محصول میباشد و این اولین لایه محافظت کننده سنگ در برابر شرایط خارجی است هر قطعه سنگ باید در کاغذهای بسته بندی یا پوشش پلاستیکی قرار گیرد.
2- بسته بندی ثانویه : این بسته دو یا چند بسته اولیه را در بر میگیرد و پوشش خارجی بسته بندی اولیه میباشد. که به منظور تسهیل در عملیات حمل و نقل و حفظ محصول مورد استفاده واقع میشود و به عنوان یک عنصر اصلی حفاظت از کالا شمرده میشوند.
کی از مهمترین عوامل مهم در افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی ، توجه به آمیخته بازاریابی است. وجود واحد تحقیقات بازاریابی شرکتهای صادراتی در کشورهای هدف بسیار مهم میباشد.
- توجه به مشخصات محصول و انطباق آن با خواستهها و نیاز مشتریان که این انطباق به ترتیب :
مواد اولیه،نوآوری در طراحی و مدل،کیفیت،بسته بندی،پیروی از استانداردهای بازارهای فروش،رنگ و سلایق مصرف کننده میباشد.
- عدم توجه به انتخاب استراتژی قیمت گذاری مناسب باعث باعث افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی میشود. این عوامل عبارتند از : قیمت رقبا،هزینه تولید،عرضه و تقاضای بازار،ماندن در بازار،رهبری کیفی،هزینههای ریسک سیاسی و تجاری(تعرفه،سهمیه بندی،کنترل ارز و ...)
- توجه در انتخاب کانالها و روش بهینه توزیع به میزان زیادی در افزایش صادرات موثر است.
- نقش عواملی چون واسطههای باتجربه و مدیریت توزیع مناسب،نیروهای توزیع متخصص،نظارت بر سیستم توزیع، برنامه زمان بندی توزیع و توجه به نقش تبلیغات و فعالیت گسترده در پیش برد فروش باعث افزایش صادرات سنگ در بازار میگردد.
3- بسته بندی حمل و نقلی (صادراتی) : این نوع بسته بندی در روی پالتهای مخصوص کانتینرهای حمل جانمایی میگردد با توجه به سایز و اندازه کارتن ثانویه پالت بندی میگردد که از استحکام بالایی برخوردار است.معمولا سعی میگردد ابعاد انواع بسته بندی متناسب با ابعاد و اندازه کانتینرهای حمل طراحی و تولید گردد. معمولا با توجه به شیوههای حمل کالا به کشور هدف چگونگی این بسته بندی تعیین میشود.