معادن سنگ ساختمانی ایران

معادن سنگ ساختمانی ایران

ذخایر عظیم معادن سنگ‌های تزئینی در ایران در مناطقی شامل: ماکو، خوی، نقده، آذرشهر، تکا، هشترود، قروه، هرسین، خرم دره، محلات، دهبید ، تراورتن طرق و ... قرار دارد.

در هر یک از این معادن سنگ، تنوع رنگ و جنس در نوع خود دنیایی بی نظیر و قابل تحسین است که توجه و حمایت جدی از صادرات به صورت کوپ فرآوری شده است

استخراج سنگ تزئینی در سال 1388 بالغ بر 12 میلیون تن بود اما حدود 830 هزار تن به صورت کوپ صادر گردید و تنها 7 درصد از تولید به صورت کوپ صادر شد و حدود 93 درصد در کشور به مصرف داخلی رسید. سال 1391 استخراج سنگ تزئینی از مرز 16 میلیون تن گذشت اما تنها 500 هزار تن کوپ صادراتی بوده.

بنابراین جلوگیری از صادرات به بهانه‌ی حمایت از تأمین مواد اولیه کارخانه‌های داخلی توجیحی منطقیٍ اقتصادی برای این بخش از معادن کشور ندارد.بخش زیادی از سنگ‌های تزئینی موجود در کشور در بازار‌های داخلی متقاضی ندارد و به دلیل خاص بودن به صورت کوپ استخراج و صادر می‌گردند.

کارخانه‌های داخلی به دلیل زیر ساخت‌های قدیمی و نداشتن تکنولوژی مدرن و به روز فرآوری توان رقابت با همتای خارجی خود را ندارد.

با اجرای کوپ در سال 1391 صدمات و خسارت‌های جبران ناپذیری به این بخش از تولید کشور وارد نمود در این راستا ایران بازار‌های هدفی که حاصل تلاش جماعت بازرگانان و تاجران کشور بود را از دست داد و اختیار چنین بازاری را کشوری مانند ترکیه در دست گرفت.

با تصمیم غیر کارشناسی به دلیل نداشتن سنگ خام به صورت کوپ تلاش ایران را برای ورود به بازار‌های جهانی معادن سنگ‌های تزئینی ناکام  گذاشت


فرم ارسال نظر